pátek 3. ledna 2014

Den co den - David Levithan

S touto recenzí přicházím o hodně později, než jsem měla v plánu. Kniha ke mně doputovala 25. 12. 2013 a den poté jsem ji měla přečtenou. Neznamená to však že by byla jedna z nejlepších, které jsem kdy četla. Ale rozhodně se zařadila na první místo těch nejpozoruhodnějších. 
Den co den je knihou Davida Levithana a byla vydaná roku 2013 nakladatelstvím CooBoo. Má 344 stran, odpovědným redaktorem byl Michal Kolezsar a za překlad vděčíme Tomáši Bílovi.




Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života.
Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.

David Levithan se narodil 7. září 1972 v New Jersey. Jeho prvotina Boy Meets Boy byla vydaná roku 2003. V devatenácti letech mu byla umožněna stáž v Scholastic Corporation, kde začal pracovat na sérii The Baby-sitters Club. Pro tuto společnost stále pracuje jako redakční ředitel, také je zakládajícím editorem tisku PUSH patřícího pod Scholastic Corporation, který dává šanci mladým autorům. Novela, kterou sepsal s Rachel Cohn Nick a Norah: Až do ochraptění, byla zfilmována roku 2008.



Linie děje


Linie tohoto příběhu je vlastně svým způsobem jednoduchá. Stále se točí okolo toho podivného kluka (či dívky), který mění tělo každý den. Je to, jakoby využíval lidská těla, jakožto hostitele na jeden den. Po půlnoci je z těla vytržen a umístěn do jiného. Přežívá tak už od narození. Ví, že nesmí nic v životě ostatních lidí měnit a prostě to nějak zvládnout. Tak to ale je jen do chvíle, kdy pozná Rihannon. Ta mu totiž převrátí celý život vzhůru nohama a on začne dělat to, co ví, že není správné. Stále na ni myslí a chce se s ní znovu setkat. Chce s ní být, i když to je vlastně nemožné.



Postavy

Postav je v tomto příběhu tolik, že se nestačíte divit. je to tím, že hlavní postava, A., jak si říká, stále stěhuje svoji duši. Mimo Rihannon poznáváme i jejího přítele Justina. Dále třeba Nathana Daldryho, který v příběhu dostane také svoji příležitost, stejně jako Kelsea Cooková. Kdybych vám měla povědět o každé osobě, která mě zaujala, musela bych popsat každou kapitolu, a pak už byste knihu ani nemuseli číst, takže vše, co můžu říct je, že každá kapitola, každá postava je jedinečná. Levithan pokryl široké spektrum osobností, až je to překvapující!

Můj názor na knihu

Když se ke mně kniha dostala, měla jsem z ní obrovskou radost. Byla jedna z těch, na které jsem se těšila nejvíc. Ještě ten večer jsem ji začala číst. Pokračovala jsem další den a dočetla ji ve dvě ráno. Nebylo to tak úplně tím, že by mě kniha nadchla, ale rozhodně mě šokovala. A to natolik, že jsem ji prostě nemohla přestat číst. Nejspíš se to od knížek očekává, ale já ještě nikdy nenarazila na takovou, která by mi vyrazila dech a u které bych měla stále zdvižené obočí. Nikdy jsem nenarazila na knihu, která by mě nechala beze slov. Den co den byl první. Nejspíš na tento příběh nikdy nezapomenu. Levithan má navíc v této knize svůj vlastní způsob psaní. Ano, to má každý spisovatel a hodně záleží na překladu, ale on se zaměřuje především na vyprávění. Nejde mu ani tolik o dialog, jako o přesný popis situací, okolí, chování a dění. 
Šokující může být jeho pohled na to, jak A. zvládá partnerské situace, když je v těle dívky či chlapce. To mi ze začátku několikrát vyjelo obočí nahoru až příliš často. Jediné, co se mi nelíbilo bylo to, jak je občas ukňouraný a nemyslí na nic jiného, než na to, jak se s Rihannon sejít, a kdy se s ní může vidět. Není schopen pochopit, že být, v té situaci, ve které se nachází, jen s jednou osobou prostě není možné. 
Kniha mě nezklamala, to ani náhodou, rozhodně se chystám přečíst si i druhý díl a už se nemůžu dočkat, jak to bude dál, jelikož konec je jednoznačně nečekaný! Jen mě nechala s rozporuplnými pocity. Ještě dlouho poté, co jsem knihu dočetla jsem jen ležela v posteli a přemýšlela o ní. Mimo příběh Levithan uvedl i několik míst na zamyšlení a to příběhu dodalo jakýsi zvláštní nádech. 
Je pro mě těžké vyjádřit pocity, které po přečtení mám, jelikož jsou zmatené :) Pořád ještě přemýšlím, co si o této knize myslet, i když už čtu dávno jinou. 
Pokud jste vášniví čtenáři a rádi objevujete nová zákoutí, Den co den vám nesmí v knihovničce chybět! Je to jedna z těch knih, které stojí za přečtení, i když vás naprosto šokují! A pokud jste jen zvídaví čtenáři a jste uchváceni obalem této knihy, tak byste měli vědět, že přesně, jak na vás obal působí - uchvacuje, probouzí zvědavost, nevědomost a mnoho dalších pocitů - nejspíš tak bude působit i Levithanův příběh :) 


Zajímavost


Nicka a Norah jsem ještě nečetla, každopádně, když jsem pro vás hledala informace o Levithanovi, vyskočila na mě informace o tom, že tato kniha byla zfilmovaná a to už v roce 2008. Obálka z nakladatelství CooBoo mi přišla až příliš jako nějaký ten román pro patnáctileté či čtrnáctileté dívky, tak jsem si ji nepořizovala. Možná, až se podívám na film, změním názor. :) Pokud jste Levithanovými fanoušky, jistě o filmu víte. Pokud ne, aspoň jsem vám tu mohla nechat nějakou zajímavost :) Přikládám anotaci z ČSFD a trailer. 

Na newyorské ulice padla noc a dvě osamělá srdce v ní hledají maják, který by jim ukázal kudy se vydat dál. Už brzy pochopí, že štěstí často může ležet mnohem blíž, než jsme si ochotní připustit.
Na počátku této úsměvné romantické komedie stojí dva mladí lidé, obyčejný kluk - basák z nic moc kapely a tuze dobře situovaná dcera majitele prestižního nahrávacího studia, a popravdě je nepojí vlastně vůbec nic. Snad jen to, že mají podobný vkus na písničky. Oba si právě prošli bolavými rozchody, jejich srdce jsou opuštěná a uzavřená před světem. Přesto ale občas stačí jediná noc, aby se z mraky poseté oblohy nad New Yorkem vyklubalo slunce a vše kolem najednou začalo být krásnější než kdykoli dřív. A právě to ostýchavý Nick a sebejistá, nedůvěřivá, otázkami překypující Norah tuto noc zažijí, když hledají tajný koncert oblíbené nezávislé „indie“ kapely. Natolik zvláštní pár Manhattan možná ještě neviděl. Ale co. Láska má miliony podob.




Knižní fan trailer



Quotes

Lidé berou trvalost lásky jako hotovou věc, tak jako považují za naprosto samozřejmé, že se každé ráno probudí ve stejném těle, ve kterém šli večer spát. Neuvědomují si, že právě trvalost lásky je na ní to nejkrásnější. Jak na to jednou přijdete, dodá to vašemu životu novou, pevnější základnu. Ale pokud tuhle trvalost nemáte, jste navěky odkázaní na jedinou jistotu - na to, že žijete. - A. (str. 65-66)

-

Někteří lidé jsou přesvědčeni, že duševní choroba je otázka nálady nebo osobnosti. Myslí si, že  deprese je jen určitá forma smutku nebo že obsedantně kompulzivní porucha je extrémním projevem obyčejné upjatosti. Mají pocit, že nemocná je v takovém případě duše, nikoli tělo, a proto jsou přesvědčeni o tom, že takové věci člověk dokáže ovládat silou své vůle. 
Já dobře vím, jak moc se mýlí. - A. (str. 128)

-

Taková je láska. Nutí vás přetvořit celý svět. Nutí vás vybírat si postavy, přestavovat kulisy, přepisovat scénář. Osoba, kterou milujete, sedí přímo proti vám, a vy chcete udělat všechno, co je ve vašich silách, aby to bylo možné, aby to bylo nekonečně možné. A když jste na chvíli sami, když sedíte v prázdné místnosti jenom vy dva, můžete předstírat, že takhle to je a takhle už to navěky bude. - A. (str. 186 - 187)

-

"Nemůžeš popřít, že mezi námi něco je."
"Ne, to nemůžu. Když jsem tě dneska viděla - nevěděla jsem, že na tebe čekám, dokud ses tam neobjevil. A pak jsem si najednou uvědomila, že jsem na tu chvíli vlastně čekala už od rána. To je něco... ale neříkala bych tomu jistota." - Rihannon (str. 188)

-

Je to moje první a jediná láska. Většina lidí ví,že jejich první láska nebude jejich jediná, ale ona je pro mě obojí. Tohle je jediná příležitost, kterou sám sobě dávám. - A. (str. 334)

-

Když se díváte do středu vesmíru, je tam chlad. Prázdnota. Když na to přijde, vesmír se o nás nestará. Ani čas se o nás nestará. 
Proto se musíme starat jeden o druhého. - A. (str. 338)



Hodnocení:
4 hvězdičky z pěti (- za neurčité pocity, které ve mně kniha zanechala a za posedlost hlavní postavy, která je občas trochu otravná :) )




Úryvky z knihy si můžete přečíst na stránkách CooBoo ZDE a pokud se vám recenze líbila a rádi byste si tuto knihu pořídili domů, můžete si ji objednat přímo ZDE. :) 
Přeji hezké počtení!

Stefanie G.

6 komentářů:

  1. Na knihu jsem se taky moc těšila. Byla zajímavá, ale očekávala jsem že bude lepší. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem čekala, že bude o něco lepší, ale zase to byla příjemná změna :) Na takové knihy člověk často nenarazí...

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) Den co den mám v knihovničce, hned jak budu mít chvilku času (a dočtené knihy z knihovny) se na něj "vrhnu" :) Teď zrovna čtu to "Nick a Norah" a jsem moc zvědavá, jaké dojmy ve mě knížka vyvolá. Obálka mě dost odrazovala přesně kvůli tomu, co popisuješ. Vypadá to jak románek pro náctileté a to já moc nemusím :) Na druhou stranu "Proč? 13x proto" má taky hroznou obálku, ale knížka se mi nakonec moc líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Určitě za přečtení stojí, je jiná než ostatní knihy a občasné zamyšlení nad tím, co Levithan píše, pro mě bylo vítanou změnou :) "Proč? 13x proto" neznám a hned ji dávám do vyhledávače! Jinak co se obálek týče, Dýchání pod vodou ji má taky děsnou, ale příběh je zajímavý :D

      Vymazat
  3. Den co den jsem nedávno dočetla a trošku mě překvapilo, jak autor zakončil vztah mezi A a Rhiannon, tím jsem byla docela šokovaná a nevěděla jsem jestli mám být naštvaná, že to takhle skončilo nebo jestli mám být ráda, že to neskončilo podle mého očekávání. Knížka ve mně zanechala smíšené pocity, ale rozhodně David Levithan se přiřadil na můj seznam s oblíbenými autory. Jinak skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Taky mě to překvapilo a díky tomu jsem zvědavá na pokračování!

      Vymazat