čtvrtek 24. července 2014

Cylin Busby - Blink Once

"While you were playing Sleeping Beauty, I had this idea," Olivia went on, and from the smirk on her face, I was little concerned. "You know, when we were trying to talk last night, it was really hard to, uhm, communicate? And then I know you had a bad dream - wait, was it about the room? Oh my God, did you see a ghost or something?" I blinked no and she was noticeably disappointed. "Well, I'm sorry if talking to you before bed made you have a bad dream or something," she daid dismissively, like she wasn't sorry at all.
- Blink Once

Nakladatelství CooBoo už dlouho slibuje vydání knihy Blink Once. Teprve teď se do něj pořádně pustili a jeho vydání nás čeká v září. Já to bohužel nevydržela a začala jsem číst knihu v angličtině. Řeknu vám, že tak skvělou knihu jsem už dlouho nečetla…

Název: Blink Once
Původní název: The Girl in Room 203
Série: -
Autor: Cylin Busby
Díl v pořadí: -
Nakladatelství: Bloomsbury
Vydání v ČR: chystá se - CooBoo
Počet stran: 288
Rok a měsíc vydání: 2012/09
Klíčová slova: romantika, nemocnice, nehody, kóma
Přibližný doporučený věk: 16+
GOODREADS


West is a high school senior who has everything going for him until an accident leaves him paralyzed. Strapped down in his hospital bed, slipping in and out of consciousness, West is terrified and alone. Until he meets Olivia.
She's the girl next door-sort of. A patient in the room next to his, only Olivia can tell what West is thinking, and only Olivia seems to know that the terrible dreams he's been having are not just a result of his medication. Yet as West comes to rely on Olivia-to love her, even-certain questions pull at him: Why has Olivia been in the hospital for so long? And what does it mean that she is at the center of his nightmares? But the biggest question of all comes when West begins to recover and learns that the mysterious girl he's fallen in love with has a secret he could never have seen coming.

***

West je středoškolák, kterému vše vychází, až do té doby, dokud ho ošklivá nehoda zanechá paralyzovaného. Připoután na svém nemocničním lůžku, stále se probouzející a upadající do bezvědomí je West vyděšený a sám. Dokud nepotká Olivii.
Je tak trochu holkou odvedle. Pacient v pokoji, který je hned vedle jeho. Jen Olivia dokáže doopravdy říct, co si West myslí a zdá se, že jen Olivia ví, že ty hrůzné sny, co se mu zdávají nejsou jen výsledkem jeho léčby. Přesto že West na Olivii spoléhá – zamiluje se do ní, na něj stále vyskakují určité otázky: Proč je Olivia v nemocnici tak dlouho? A co znamená to, že je hlavní aktérkou v jeho nočních můrách? Ale největší otázka ze všech přichází, když se West začne uzdravovat a zjistí, že ta záhadná dívka, do které se zamiloval, má tajemství, které by nikdy nečekal. 


Cylin Busby ráda říká, že pochází z Maine, ale ve skutečnosti žila v Connecticutu, Massachusetts, Tennessee, Maine, New Yorku a v Californii. Oba rodiče se ale narodili v Maine a ona zde chodila na vysokou školu, považuje ho za svůj rodný stát. Také je schopná mluvit jejich přízvukem. Pracovala jako editorka dětských knih v Random House, HarperCollins a Simon&Schuster. Také byla hlavní redaktorkou časopisu Teen. V současné době žije v Los Angeles se svou rodinou.


Neuvěřitelný příběh plný emocí
Kóma je v medicíně stále nedostatečně prozkoumaná část lidské mysli. Doktoři pořádně nevědí, co se s dotyčným děje, jestli doopravdy vnímá okolí, či nikoliv. Cylin Busby se pustila po cestě fikce spojené s tímto tématem. 
Hlavním hrdinou je West, kluk, který se probudí jednoho dne v nemocnici a zjistí, že nemůže mluvit, nemůže se hýbat. Z krku mu do plic vede jakási hadička a okolo něj pípají různé přístroje. Nevzpomíná si, proč je připoutaný k posteli, a co se mu vlastně stalo. Všichni na něj mluví, jakoby se vlastně vůbec nic nedělo, i když se přece právě probral. Neví, jak dlouho už leží na nemocničním lůžku ani proč je v takovém stavu.
Když se však objeví sestra, aby otočila jeho postel na bok, je to poprvé, co zaregistruje, že i ve vedlejším pokoji někdo je. Zaslechne nějakou Francouzku hovořící na svoji dceru angličtinou s těžkým přízvukem. Tak se dozví o Olivii, která se následně a nečekaně objeví v jeho pokoji. Řekne mu, co se mu stalo, co s ním děje, proč nemůže mluvit a proč nic necítí.
Tak začíná neuvěřitelný příběh plný přátelství, lásky a nečekaných zvratů. To Olivia přijde na komunikaci, kterou West bez problému zvládá – „Pokud ano, mrkni jednou, pokud ne, mrkni dvakrát.“ ("Blink once." – mrkni jednou.) Oba se začínají sbližovat a West si uvědomuje, že k ní pomalu ale jistě začíná cítit něco víc než jen přátelství.
Když to vypadá, že se začíná zotavovat – doktoři mu dovolí i projížďku v kolečkovém křesle za doprovodu jeho matky a rehabilitační sestry, jeho matka začíná uvažovat o experimentální operaci, která by jej měla naplno uzdravit. V tu chvíli se mezi ním a Olivií něco změní.
Pak jsou tu ty děsivé sny o násilníkovi, který na ulici zbil do krve nějakou dívku, o chlapci s popálenou tváří a o malé zakrvácené holčičce. Ty sny Westa děsí a jen Olivia je schopná je s ním probrat a je ochotná přijít na to, co znamenají.
Kniha je neuvěřitelná od začátku do konce. Děj je psaný z pohledu Westa, jak se dívá na okolní svět, jak k němu všichni mluví, ale on jim nemůže odpovědět. Jak je bezmocný a zlomený, protože jeho přítelkyně se s ním chce rozejít, ale jak je na druhou stranu i zmatený Oliviinou přítomností, a jak po ní začíná toužit víc a víc.
Když se pak přehoupnete přes polovinu, je kniha emotivnější. Musím se přiznat, že jsem u ní alespoň dvakrát uronila slzu. Jinak to prostě nešlo…

Postavy, které příběh zpestří
Kromě Westa a Olivie se samozřejmě setkáte i s jinými postavami. Především s Westovou matkou, která ho chodí každý den navštívit, pak s nemocniční sestrou Norris , která se o něj stará přes noc, či s jeho nejlepším kamarádem Mikem. Nechybí ani již výše zmíněná přítelkyně Allie. Mimo tyto nejbližší je tu ještě Oliviina matka, na kterou je její dcera neuvěřitelně podobná.

"Here's why I'm asking." Mike looked down for a moment. "Because your mom told me you wanted me to tell Ollie Hudson you were okay. And so, I did it, but man, really? Since when? Forgive me, bro, but that chick is nasty. She's got a mustache. I heard she has the herp, down there." He pointed to his crotch.
I realized he thought I had meant Olivia from our school.
I put my fingers over the bandage. "Not her." 
- Blink Once

Angličtina
Musím říct, že mě angličtina mile překvapila. Byla čtivá a nenáročná. Rychle jsem se vžila do děje i přes občasné medicínské výrazy. Občas jsem si nějaké to slovíčko vyhledat musela, ale nebyla to žádná katastrofa. Abych byla upřímná, v angličtině vyznělo vše tak dokonale, že se celkem bojím, aby celý ten příběh český překlad nezkazil… Jsem na to moc zvědavá.

Postřehy, pocity a doporučení
Opravdu jsem z této knihy nadšená, tak trochu emočně vyčerpaná, ale nadšená. Rozhodně bych nečekala, že se mě příběh tolik dotkne. Chtěla jsem ho začít číst už dříve, ale stále na něj nebyl čas. Teď jsem si potřebovala oddychnout od všech těch recenzních výtisků, tak jsem se vrhla právě na Blink Once. Nemohla jsem se dočkat knižního vydání tady u nás od nakladatelství CooBoo. Stále jsem u nich vyzvídala, kdy bude kniha vydaná, ale neodpovídali. Až teď jsem se v článku dozvěděla, že vydání plánují na září. To pro mě byla stále dlouhá doba. Než jsem začala číst, rozhodovala jsem se mezi mnoha dalšími knihami – The DUFF, All The Boys I’ve Loved Before, Breaking Beautiful a další. Blink Once vyhrálo.
Obálka knihy byla první, co mě zaujalo. Okamžitě jsem si vzpomněla na český přebal Chvíle před koncem. A abych řekla pravdu, tyto dva příběhy od sebe tak daleko nemají. Nemyslím obsahově. Spíš tak nějak pocitově. A doufám, že přebal Blink Once bude stejně tak originální jako právě Chvíle před koncem, a že se nebude tolik lišit od originálu. Klidně by mohla zůstat stejná. Anebo podobná třeba německé verzi obálky, ta je také naprosto úžasná. (vlevo na obrázku)
Pokud se ptáte, jestli mi příběh připomněl nějaké jiné knihy než Chvíli před koncem, tak odpověď je ano. Jako další můžu zmínit Jestli zůstanu. Tam máte také tak nějak podobný námět o dívce v kómatu, ale tady je příběh vylíčen trochu jinak. Wes je prakticky „jen“ paralyzovaný, i když to taky není úplně správné vysvětlení, na to přijdete, až knihu budete číst. Pak jsou tu kromě těchto dvou i další knihy, ale nebudu vám říkat které, protože se obávám, že by to byl velký spoiler a to opravdu nechci.
Myslím si, že hodně příznivců drama, YA a romantických příběhů tento příběh ocení. Já jsem ho ocenila hodně. Je to originální nápad. Ještě nikdy jsem nenarazila na příběh, kde by byl hlavní hrdina připoutaný na nemocničním lůžku neschopný cokoliv říct a udělat a přitom vše do posledního puntíku vnímal. Je to děsivé.
Westa jsem si hned oblíbila, byl milý sympatický, i když jeho verze před nehodou byla možná trochu namyšlená. Olivia byla dokonale praštěná. S ničím si nebrala ohledy a všechno řekla tak, jak si myslela. O to víc jsem ji oceňovala. Pak tu byl Mike, trhlý nejlepší kamarád a Allie, sobecká a neskutečně otravná přítelkyně. Vážně jsem ji neměla ráda. Nesnášela jsem ji i po Westově operaci. Jen mu mátla hlavu. Nic víc.
A tak se mi prostě stalo, že mě kniha popadla, vtrhla mě do děje a vyplivla mě až na jejím konci naprosto neschopnou cokoliv říct či napsat. Nemohla jsem uvěřit závěru, pro který se Cylin rozhodla, ale svým způsobem dával smysl.
Na závěr bych vás chtěla jen upozornit, že Blink Once není klasická lovestory. Raději byste se měli obrnit proti některým nečekaným informacím a zvratům a připravit se na vše možné. Cylin nás totiž rozhodně nešetří.
Nezbývá mi nic jiného, než vám knihu bez výčitek DOPORUČIT. Už jen pokud máte rádi knihy z nakladatelství CooBoo, protože oni prostě vědí moc dobře, jaký příběh pro vydání vybrat. :) Pokud se vám líbila Chvíle před koncem nebo Jestli zůstanu, Blink Once si zamilujete. Je to prostě příběh o lidském neštěstí, zotavování, víře, poznávání nových přátel a nové lásky, silnější, než by si kdo mohl myslet. A nezapomínejte, že i tento příběh je jen fikce…  

It was crazy. What was going on? Olivia was into me. And I was falling for her. I was in the hospital, paralyzed, and crushing on the most unusual, confusing, beautiful, mysterisous, amazing girl I'd ever met.
-Blink Once 

Playlist
Cylin se mi zatím neozvala, takže nevím, jestli existuje nějaký playlist pro Blink Once, ale jestli ano, budu vás o tom hned informovat. :)
Včera večer mi došla odpověď, takže vám dnes můžu představit dvě písně, které Cylin inspirovaly. První z nich je High & Dry od Radiohead - ta ji inspirovala pro tvorbu postavy Westa, pak je tu píseň od This Mortal Coin - Song To The Siren - ta ji inspirovala pro vytvoření Olivie, stejně jako ještě jedna další píseň od Kate Bush - Morning Fog. Ta bohužel na Youtube není k poslechnutí, ale můžete ji najít na Spotify.com, kam nejspíš budu postupně přesouvat všechny dosud vytvořené playlisty. 




Hodnocení:
5 hvězdičky z pěti

Anglické vydání knihy si můžete koupit například ZDE
Stefanie G.



Anotace a obálka: Goodreads
Foto autorky:
O autorce: web autorky
Ostatní obrázky: Goodreads, Womanshealthmag

4 komentáře:

  1. Vypadá to zajímavě, původně se mi do ní nechtělo, ale tvoje recenze mě přesvědčila ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem z ní naprosto nadšená! :) Určitě ji zkus! :)

      Vymazat
  2. Všimla som si, že to má vyjsť aj v CooBoo a veľmi rozmýšľam, že si to prečítam. Padlo mi to do oka hlavne preto, lebo česká verzia bude mať obálku knihy Lovely vicious.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se při tom zjištění zasmála :D Pořád jsem přemýšlela, odkud je mi ta obálka povědomá :) Jinak ji určitě dej šanci :) Mně se líbila moc :) A pokud se ti líbila z CooBoo třeba chvíle před koncem, myslím, že tato kniha se ti taky bude líbit :)

      Vymazat