sobota 19. července 2014

L. J. Smith - Upíří deníky #5 - Návrat


Zase jeden rereading :)

Matt ho probodl pohledem. Vyzívá netvora, pomyslel si Damon ještě pobaveněji. "Nech... ji... být." Matt promluvil pomalu, což mělo zřejmě vyjadřovat hrozbu, ale podle Damona to spíš znělo, jako by mluvil na mentálně postiženého.
Máknutek Ukoktanej Talamatej Trubec, dumal Damon. Ale pak z toho vyšel... "Mutt," pronesl nahlas a lehce zavrtěl hlavou. Možná si takhle alespoň příště na to jméno vzpomene.
- Upíří deníky - Návrat, str. 152


NÁZEV: Upíří deníky #5 - Návart
SÉRIE: Upíří deníky
AUTOR(KA): L. J. Smith
NAKLADATELSTVÍ: Fragment
ROK VYDÁNÍ: 2010
POČET STRAN: 224
PŘEKLAD: Lucie Schürerová
ŽÁNR: sci-fi, fantasy, upíři

HODNOCENÍ: 3/5



Elena se vrací zpět do světa lidí. Za pomoci svých přátel a milovaného Stefana si užívá znovu nabyté radosti ze života. Temné síly se jí však nechtějí vzdát a opět po ní natahují své pařáty! Kdo se stane nástrojem temných sil tentokrát? Dokáže se jim Elena ubránit?

*NOVÉ NEBEZPEČÍ V MYSTIC FALLS?*
Jak už to tak u knih od L. J. Smith bývá, vždy si najde nějakou novou zápletku. Něco, čím by mohla pokračovat, aby se příběh ještě víc zamotal a stal se méně důvěryhodným. Musím přiznat, že od té doby, co jsem četla některé knihy poprvé uplynulo hodně let, ale měla jsem je zafixované v paměti jinak. Napínavěji? Zajímavěji? Nevím. Vím jen to, že jsem se teď těšila, že se Klause dočkám víckrát, ale ten bohužel zmizel už v předchozím díle. 
Plusem, který L. J. Smith vymyslela, bylo právě to nové nebezpečí, které začalo Mystic Falls hrozit. A tím jsou její dva noví obyvatelé a zároveň dvě nové postavy - Šiniči a Misao, ty bohužel poznáte až ke konci. Spolu s nimi přicházejí i temné síly, které jsou v knize uváděny pod pojmem malach.

*ELENA JE PŘECE SVATÁ*
Ach ta Elena. Nebýt jí, tak už to snad ani Upíří deníky nejsou. Nebudu skrývat svoji nevoli vůči její knižní předloze. Vážně ji nesnáším :D Nejdřív bývala mrcha, pak umřela, stal se z ní fňukající upír, který nechtěl být upírem, pak umřela a zase se vrátila. Teď je z ní jakýsi anděl překypující čistotou. (Ačkoliv mi přišlo dost děsivé a nechutné jak ji Stefan "kazil". Pokud byla dospělá žena s myslí a duchem dítěte, dospělý muž by takové věci přece nedělal, no ne?)

*OTRAVNÉ PASÁŽE A PODIVNÝ PŘEKLAD*
Tak jako jsem v předchozích dílech tolik netrpěla trapnými momenty, tady jsem trpěla vážně hodně. Především ve chvílích, kdy se ocitl Stefan s Elenou sám. Bože! Fuj! To mě vážně trhalo na kusy... A Elena? Ta byla sama osobě prostě (zase) děsná... 
Po několika kapitolách jsem si uvědomila, proč jsem deníky přestala číst po následujícím díle. Vadil mi překlad. A to hodně. Neskloňovaný výraz slova MALACH mi mě přiváděl k šílenství snad ze všeho nejvíc. Měla pro to překladatelka snad nějaké odůvodnění? Teď se přece už počešťuje všechno - i když to moc ani já sama neschvaluji.

*ZÁVĚREM*
Po tom všem pro mě byl záchranou opravdu otevřený konec, který jednoduše nabádá k tomu, že si další díl prostě musíte pořídit! To se povedlo. 
Další záchranou pro mě byly občas napínavé pasáže a hlavně a především Damon. Ten byl v tomto díle opravdu zábavný, měnící se před očima a naprosto nedoceněný a zbytečně obviněný!



Pár myšlenek, které jsem si před napsáním recenze poznamenala:
1) Damon byl něčím "otráven"?
2) Caroline je spolčená s černou magií? Jako vážně?
3) Elena anděl? Vznášející se ve vzduchu?! Kterou tahají přivázanou na prádelní šňůře za sebou?! :D
4) V Mystic Falls se dějí čáry máry!
5) Damon je vážně neuvěřitelně vtipný!
6) Zlá Caroline!


"Damon znal pravdu. Stafen je mrtvý se vším všudy - ale je mrtvý už stovky let. A je pravda, že je upír, nazývat ho démonem bylo jako prohlašovat o víle Zvonilce, že je ozbrojená a nebezpečná."
- Upíří deníky - Návrat, str.15

Knihu si můžete objednat ZDE.

Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat