středa 15. října 2014

Gregg Olsen - Román prázdné rakve #2 - Zrada

"Kdo se chová, jako by nakupoval na líbánkách, když noc předtím byla jeho kamarádka naporcovaná jako jehně?"
- Zrada, str. 86

 
Po Závisti přichází Zrada od Gregga Olsena. Zamotaný příběh, který vám nabídne nejednu vraždu!

Vraždu nikdy neberte na lehkou váhu…

Stalo se to velice rychle, jak už to u tak strašných věcí bývá. K Olivii se přiblížila čepel nože a zapíchla se jí do hrdla. Prudce a zuřivě. A jen vrah mohl vnímat ironii jejích posledních slov: Teče mi krev!
Když na večírku kdosi ubodá Olivii Grantovou, studentku, která přijela na výměnný pobyt, obvinění se městečkem Port Gamble šíří rychleji než nejpopulárnější zprávy na Twitteru. Skoro všichni ukazují prstem na Briannu, již mnozí pokládají za falešnici a jejího přítele Drewa. Čisté svědomí však nemá ani Beth Leeová, samotářka, u níž Olivia bydlela. Bethiny nejlepší přítelkyně Hayley a Taylor Ryanovy se pokusí její jméno očistit, přitom však objeví hustou pavučinu šokujících tajemství.

Originální název: Betrayal
Série: Empty Coffin
Autor: Gregg Olsen
Díl v pořadí: 2.
Nakladatelství: Fortuna Libri
Překlad: Eva Kalábová
Počet stran: 280
Rok a měsíc vydání: 2013/02
Klíčová slova: YA, inspirace ve skutečné události, nadpřirozené schopnosti
Přibližný doporučený věk: 15+
Neoluxor: 199 Kč / online 179 Kč


Gregg Olsen je rodák ze Seattu a jeho knihy jsou opěvované New York Times i USA Today. Mimo série pro teenagery napsal šest románů a osm knih literatury faktu, kterých se prodalo více než šest milionů výtisků. V současné době žije v Olalla ce státě Washington se svou ženou, několika kuřaty a dvěma psy. [kniha]



Jedna vražda nestačí
Zrada je nepřímým pokračováním příběhu Závist. Jedná se o zcela nový případ, zcela nové události, ale autor se vrací i k příběhu jednovaječných dvojčat Hayley a Taylor. Jejich schopnosti z velké části ovlivňovaly vyšetřování případu právě v předchozím díle, kdy byla zavražděna jejich kamarádka z dětství.
Ve Zradě se vraždy dočkáme také hned ze začátku. Obětí je šestnáctiletá dívka jménem Olivia, která do města přijela z Anglie. O to větší pak nastává chaos a detektivka Annie se snaží případu přijít na kloub. Bohužel jí chybí jak motiv, tak i vražedná zbraň. Ale má tip. Že by Olivii zabila její kamarádka Brianna a její přítel Drew, kteří se oba poté, co našli Olivii mrtvou, chovali nepatřičně? Nebo to byla Beth, která se s ní před párty pohádala?
Příběh je opravdu zamotaný, a když pak přijde druhá vražda, nestačíte se divit a vůbec ji nečekáte
Taylor a Hayley zase do případu strkají nos a snaží se jej vyšetřit na vlastní pěst. Jenže to ještě netuší, že se jim vše zkomplikuje. Jejich máma Valerie nejspíš skrývá důležité informace o jejich schopnostech. Co se stalo, když byla malá a na dva dny beze stopy zmizela? A kdo jim posílá ty děsivé textové zprávy? Vrah? Nebo někdo jiný?
Postav je v tomto díle mnohem více než v tom prvním, ale tím, že jsem věděla, do jakého typu vyprávění jdu, nebyla pro mě orientace mezi nimi tak náročná. Pomáhaly mi i postavy, které jsem znala už ze Závisti – Beth, Hay-Tay, jejich matka Valerie, Colton a mnoho dalších postav. Ale samozřejmě se objevily i nové, jako byla samotná Olivia a její rodiče.
Závist se mi celkově líbila o něco víc než její první díl. Byla propletenější, zamotanější a já si až do konce nebyla jistá vrahem, což značně přispělo k tomu, že jsem z ní měla lepší pocit. Pak tu byla taky ta druhá linie, která se zabývala dvojčaty. I když mi stále připadalo, že se ty dvě na svůj věk ani náhodou nechovají, a svým způsobem jsem měla pocit, že autor tak nějak stále upřednostňuje Hayley před Tylor, ať už se jednalo o schopnosti či o to, že Tylor na Hayley žárlila kvůli Coltonovi, dokázala jsem se přes to přenést. Částečně. Radovala jsem se, že příběh už není tak puberťácký, jako ten první, ale toho jsem nakonec litovala.
Zvažovala jsem, jestli právě kvůli závěru nemám knize ještě půl hvězdičky strhnout, jenže pak už by na tom byla jako první díl, a to mi zase nepřipadalo spravedlivé. Tak jsem hodnocení i přes značné otrávení nechala takové, jaké je. 
Co se mi v knize tak příčilo? Extrémně hloupá Hayley, která se zřítí do hluboké díry, ale nic se jí nestane. Panikařící Tylor, která je schopná plavat v ledové vodě déle než je obvyklé a navíc komandovat staršího muže se synem a říkat jim, co mají dělat, aby zachránili její sestru. Nezlobte se na mě, ale to už je vážně přitažené za vlasy. Chudák chlapík i jeho syn vypadali jako naprosto neschopní hlupáci, kteří od Taylor vlastně potřebují, aby jim říkala, co mají dělat, protože by je to samotné ani nenapadlo. I já bych raději ocenila někoho jiného s chladnou hlavou, aby mi pomohl, protože bych po takové události asi nemohla racionálně uvažovat. A komandovat dospělé stylem: „Ty udělej to, ty to; dělejte, spusťte mě dolů; přivažte to tady…“, a podobně, to se mi opravdu reálné nezdálo.
I přes tento nepříjemný závěr si trvám na svém. Druhý díl se mi líbil podstatně víc.
Proto vám Zradu a s ní i celou sérii doporučuji, pokud máte rádi příběhy založené na některých pravdivých událostech. Dívky okolo čtrnácti let ji budou hltat od začátku do konce. Nechybí jí totiž napětí, trocha té romantiky ani sesterské pouto. A pokud jste zvědaví, v jakém případu se Gregg Olson inspiroval, můžete před začátkem čtení nahlédnout do Pravdy ve fikci v závěru knihy. Díky této závěrečné řeči jsem si knihu vždy užila o to víc. 

Hodnocení:
4 hvězdičky z pěti

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri!

Stefanie G.

1 komentář:

  1. Mne sa Zrada páčila o čosi viac ako Závisť. Bola trošku zamotanejšia a akčnejšia. :)

    OdpovědětVymazat