pátek 5. prosince 2014

Megan Crewe - Tak padne náš svět #1 - Tak padne náš svět (RC)

Problém je v tom, že zvířata jsou za stovky a stovky let evoluce naprogramovaný tak, že ať se děje cokoli, vždycky přesně vědí, jak zareagovat. Ani na vteřinu neváhaj. Prostě intuitivně cítěj, co je správný. My lidi jsme zhejčkaný, zvykli jsme si, že máme vždycky na výběh aspoň deset správnejch řešení. A ty špatný že přece každej pozná. Stejně jako každej ví, že není dobrej nápad strkat vidličku do zásuvky nebo jet na padesátce stovkou. 
Ve chvíli, kdy přijdem o tuhle svobodu výběru, jsme bezradný jako malý děcko. S tím rozdílem, že nemáme zkušenou matku, která by nám poradila. A tak se prostě necháme zastřelit. Nebo sami začneme střílet.
- Tak padne náš svět

Už dlouho jsem po této knize pokukovala. Líbil se mi námět, ale odrazoval mě způsob, jakým je kniha psaná. Nakonec se ke mně přece jen dostala a já toho ani trochu nelituju!

Začíná to jako svědění, kterého se nemůžete zbavit. Pak přijde horečka a šimrání v krku. Pár dní nato budete vykládat svá tajemství na potkání neznámým lidem, jako by to byli vaši staří přátelé. Za další tři dny vás postihnou paranoidní halucinace.
A pak budete mrtví.
Šestnáctiletá Kaelyn žije na ostrově nedaleko pobřeží. Když její nejlepší kamarád odjíždí studovat na pevninu, vůbec ji nenapadne, že ho možná už nikdy neuvidí. Ale pak její malou ostrovní komunitu postihne podivná virová epidemie. Počet mrtvých narůstá a vláda dá ostrov do karantény: nikdo nesmí z ostrova odjet, ani se na něj vrátit. Ti, kteří jsou dosud zdraví, musejí bojovat o tenčící se zásoby potravin, aby neztratili naději na přežití. Zatímco svět, který Kaelyn znala, se kolem ní hroutí, ona nachází nečekané spojence, přátelství i novou lásku. A když ji virus začne okrádat o přátele a rodinu, ze všech sil se snaží udržet si víru, že musí existovat způsob, jak zachránit lidi, kteří jí jsou nejdražší.

Originální název: The Way We Fall
Série: Fallen World
Autor: Megan Crewe
Díl v pořadí: 1
Nakladatelství: Egmont
Překlad: Barbora Čermáková
Počet stran: 312
Rok a měsíc vydání: 2012/03
Klíčová slova: sci-fi/fantasy, napětí, virus
Přibližný doporučený věk: 15+
KNIHCENTRUM: 299 Kč / online 227 Kč

Megan Crewe Megan Crewe se narodila v kanadském Torontu kolem konce roku 1980 a vyrůstala zde s rodiči a mladším bratrem. Vždycky milovala příběhy - když byla malá, žebrala po tátovi čtení oblíbené knihy "s hlasy," což znamenalo, že každá postava měla jiný hlas. A tak nebylo překvapením, že netrvalo dlouho, než začala tvořit své vlastní příběhy. Fantasy, sci-fi a nadpřirozené ji fascinovalo celý život, což je pravděpodobně důvod, proč tyto žánry jsou u jejích knih nejčastější. Dokončila svůj titul z psychologie na York University, ale celou dobu věděla, že romány jsou to, na co se opravdu chce soustředit.
Nyní stále žije v Torontu, s manželem a třemi kočkami. Pracuje jako behaviorální terapeut pro děti a mládež se speciálními potřebami. Ve volném čase cvičí kung-fu a ráda cestuje. Už cestovala do Velké Británie, Číny, Itálie, Japonska, Francie, Nizozemska a Turecka. [Databáze knih]

Začíná to jako svědění…
Možná si po přečtení anotace říkáte: „Ach jo, další dystopie nebo něco takového,“ ale věřte mi, že Tak padne náš světněco navíc
Nejdřív přijde svědění, pak horečka a bolest v krku, nekontrolovatelné emoce, halucinace a nakonec vás čeká už jen smrt. Nikdo vás nemůže zachránit, protože nikdo nezná lék. A k tomu všemu jste uvězněni vládou na malém ostrově, kde to všechno začalo a nemáte kam utéct, ani kam se před tím schovat. Takový je příběh hlavní hrdinky Kaelyn, která jej přes nikdy neposlané dopisy, přes svůj deník vypráví svému blízkému příteli Leovi. On odjel daleko do New Yorku na školu a ona na ostrově zůstala sama.
Vše propukne u otce její kamarádky, který se začne nevhodně chovat, když je u nich Kaelyn na návštěvě. Pak už nemocných lidí jen přibývá.
A i když je příběh zaměřen především na průběh nemoci na ostrově, vládní karanténu, strach ostatních občanů i Kaeliny rodiny, dočkáte se přece jen i něčeho navíc. Částečné Kaeliny minulosti, souvislostí s Leovou přítelkyní Tessou, která zůstala na ostrově sama nebo se vznikem samotného viru. A jako třešničku na dortu Megan přidala i nějakou tu špetku romantiky.
Kaelyn je zapeklitou postavou. Na jednu stranu se snaží být odvážná a postavit se věcem, které ji děsí, ale na druhou ji rozbrečí sebemenší hloupost. I tak jsem ji ale obdivovala a přes to její neustálé natahování, si ji oblíbila. Není to typická hrdinka, rozhodně nečekejte, že v prvním díle zachrání svět, nebo tak něco, ale nenudila jsem se s ní. Zlehka jsem se začetla a nemohla přestat.
Navíc je tu taky ten oslnivý Gav, o kterém si na ostrově myslí, že založil něco jako Klub rváčů, ze kterého se na ostrově v průběhu epidemie vyklubal jakýsi gang. Ale ani on se nezdá. I on v sobě má něco víc. A to něco mě prostě okouzlilo.
Nejčastěji se z ostatních postav budete setkávat s Meredith, Kaelynou neteří a s Tessou, Leovou přítelkyní. Ale připravte se na to, že to rozhodně nejsou všechny postavy, protože těch je v knize nespočet. A navíc si ani jednu nesmíte připustit moc k tělu. Přece jen je virus neúprosný
Kniha se mi četla lehce, kapitoly jsou krátké, a tak mi přečtená procenta utíkala před očima. Než jsem se nadála, knihu jsem měla přečtenou a litovala, že u sebe nemám další díl. Netušila jsem, že mě tak pohltí a nadchne. Ale tím, že se přece jen jedná o zcela jiný příběh, než jaké jsem doposud četla, jsem jej doslova hltala. Líbila se mi gradace děje, i to, že jsem si na postavy nesměla moc zvykat a stále jsem byla ve střehu kdykoliv se Kaelin zmínila, že někdo kýchnul nebo se poškrabal. (Já sama jsem se obřas při čtení musela taky poškrabat, jak to na mě působilo reálně :D )
Takže pokud máte rádi napínavé příběhy, nebráníte se epidemickým děsivým nápadům a otevřeným koncům a jste nadšení, že se i v takové knize objeví nějaká ta romantika, je Tak padne náš svět kniha přímo pro vás! Já ji rozhodně doporučuji a z čtečky se už na mě šklebí i druhý díl!




Hodnocení:

Za recenzní e-knihu velmi děkuji Knihcentru!
KNIHCENTRUM.cz
Stefanie G.

Žádné komentáře:

Okomentovat