neděle 22. března 2015

Lauren Oliver - Vanishing Girls




Asi každý z nás, kdo má rád knihy Lauren Oliver netrpělivě čeká na chvíli, kdy CooBoo oznámí i vydání její nejnovější knihy Vanishing Girls. Já nemohla odolat už teď a tak jsem se do jejího čtení pustila už v angličtině. Řeknu vám, že Lauren dějem umí zamávat jako nikdo!


"Sometimes up goes down and down goes up, and love turns into hate, and the things you counted on get washed out from under your feet."

Sesterské pouto
Mít za nejlepší kamarádku sestru. Vědět, že se na ni můžete ve všem spolehnout. Ale i přesto si jedna druhé závidíte. To je krátce nastíněný vztah mezi Darou a Nick. Jako malé byly nerozlučné. A i poté byly stále spolu. Pak se mezi ně připletl Parker, Nickin nejlepší kamarád, a vše se začalo komplikovat. Ale ani to není ta chvíle, kdy se mezi nimi vše změnilo. Pokazilo. Ta chvíle, od které se jedna druhé vyhýbají. Nehoda. Nehoda, při které se Dara vážně poranila, zatímco Nick z toho vyvázla v pořádku.
Dara od nehody bydlí u mámy, zatímco Nick u táty. Vše se pro ni ale změní ve chvíli, kdy se má na nějakou dobu přestěhovat právě za Darou a mámou. Vše, jakoby se změnilo. Máma Nick dokonce donutí pracovat v místním zábavném parku, jen aby se zaměstnala a nemyslela na tu strašnou nehodu. Z toho Nick nadšená není, protože zatímco ona musí tvrdě pracovat, Dara si může užívat volna. Nikdy na ni ani nenarazí. Pokaždé, když za ní přijde do pokoje, je Dara pryč.
Ve chvíli, kdy se ve městě ztratí mladinká Madeline Snow, začne příběh nabírat větší spád. A vše najednou vypadá úplně jinak.
Příběh je psaný z několika pohledů. Dozvídáte se střípky z minulosti i ze současnosti. Díváte se na chvíle očima Dary i Nick. Pak jsou tu různé zprávy z pátrání po ztracené Madeline, která se mimochodem ztratila dřív, než Dara, či e-mailová komunikace mezi Dařiným a Nickiným psychologem a různé emesmesky. Vše se zdá naprosto jasné. Pochopitelné. A pak najednou přijde něco, kdy si řeknete: „Moment. Sakra. Co se stalo?“ Nejspíš se jako já vrátíte o několik stran, abyste se ujistili, že jste to správně pochopili, protože přece – TO NENÍ MOŽNÉ! A takhle vám Lauren vyrazí dech.

“You broke my heart. I fell for you and you broke my heart.
Period, done, end of story.”

Postavy
Hlavními vypravěčkami příběhu jsou Nick a Dara. Každá je úplně jiná. Nick je zodpovědná, starostlivá a rozumná. Na druhou stranu Dara je divoká a nenechá si ujít žádnou párty. Až do té nehody. Pak už z domu nevychází. Tedy… Téměř nevychází. Já sama musím říct, že Nickin pohled na věc se mi zamlouval víc. Její osobnost byla prostě příjemnější. Rozumnější. Pak je tu Parker. Ten by asi potřeboval trošku zatřepat, aby si uvědomil, co rozpoutal, protože mám tak nějak pocit, že to všechno tak nějak začalo u něj. Samozřejmě, že se setkáte ještě s několika dalšími postavami, především s Madeline a její sestrou Sarah nebo s tajemným Andrem. A kupodivu každá z postav do příběhu přesně zapadá.
  
“Sometimes people stop loving you. And that's the kind of darkness that never gets fixed, no matter how many moons rise again, filling the sky with a weak approximation of light.”

Angličtina
Zatím jsem žádné další knihy od Lauren nečetla, ale musím říct, že mi kniha dala celkem zabrat. Možná to bude vidět někdo jiný jinak. Za mě je to rozhodně pokročilé čtení například oproti Abbi Glines a Fallen Too Far. Musela jsem občas dávat i větší pozor na to, co se odehrálo.

“Here’s what nobody tells you: Ninety percent of the time, when you fall in love, somebody gets burned. ”

Postřehy, pocity a doporučení
Mé pocity po dočtení této knihy by se daly zařadit především mezi šok, nepochopení, úžas a překvapení. A to zdaleka není vše. Když jsem knihu začala číst, byla jsem překvapená, jak rychle její děj utíká před očima. Ihned jsem si zaškatulkovala obě děvčata a přiklonila se na stranu Nick, protože Dara mi přišla děsně sobecká. Vážně jsem s nimi soucítila a užívala si každou chvíli. Pak, když se ztratila Madeline a obě dívky byly zatažené do jejího hledání, a nakonec zmizela i Dara, jsem jen zírala na to, jak perfektně promyšlenou situaci Lauren vymyslela. Já bych se asi zachovala trošku jinak než Nick, ale i přesto: klobouk dolů. Čekala jsem na jednoznačný konec. Takový, jaký asi napadne vás – happyend. Ten přišel, ale úplně a naprosto jinak. Vím, že vám to teď asi nedává smysl a já vám nic víc neprozradím, protože tato kniha má tak neobvyklý a nečekaný a úžasný konec (ano věřím, že někteří z vás, až knihu budou číst, budou říkat, jak to tušili a věděli, ale co už s vámi J ), že jsem na něj zůstala jen mlčky zírat a snažila se jej pochopit. Musela jsem se vrátit o několik stran zpět, abych se ujistila, že jsem něco nepřehlídla. A ani teď si tím nejsem jistá. Pořád jsem koncem šokovaná a doufám, že český překlad, až na něj dojde, bude tak skvělý, jako byla kniha v originále, ne takový, jako tomu bylo u Jednou ano, dvakrát ne. Pak by mě kniha totiž opravdu zklamala. Tohle Laurenino dílo si i přes mou počáteční skepsi díky velké reklamě, získalo a pozornost si jednoznačně zaslouží.
Co musím ještě vyzdvihnout je úžasné rozložení kapitol, které se sice ze začátku můžou tvářit jako zmatené, ale vlastně napomáhají k pochopení časové souslednosti. A navíc vám příběh doplňují i zajímavé fotky. 
Má rada na konec? Pokud čtete v angličtině, pusťte se do ní. Nečekejte na české vydání. (A to nejen proto, že bych tuhle knihu vážně chtěla s někým probrat, protože mám vážně hromadu nezodpovězených otázek.)  Pokud si v angličtině tolik nevěříte, počkejte si na ni. Protože tahle kniha za to rozhodně stojí! A i když nedávám plný počet hvězdiček, není to proto, že by se mi příběh nelíbil. Je to pro ten konec. Protože ať byl nečekaný, jak chtěl, pořád jsem jej pořádně nepochopila a prostě si to tak nějak nemůžu v té hlavě uspořádat...

Dear Nick,
I made up a game.
It’s called: Chatch me if you can.
- D. 


 
Název: Vanishing Girls
Autor: Lauren Oliver
Počet stran: 357
Rok vydání: 2015
Klíčová slova: drama, romantika, thriller
Přibližný doporučený věk: 16+

Dara and Nick used to be inseparable, but that was before the accident that left Dara's beautiful face scarred and the two sisters totally estranged. When Dara vanishes on her birthday, Nick thinks Dara is just playing around. But another girl, nine-year-old Madeline Snow, has vanished, too, and Nick becomes increasingly convinced that the two disappearances are linked. Now Nick has to find her sister, before it's too late.
In this edgy and compelling novel, Lauren Oliver creates a world of intrigue, loss, and suspicion as two sisters search to find themselves, and each other..





4 komentáře:

  1. Skvěle napsané! Těším se na ten konec :D, ale asi si počkám na český překlad, kterého se podle mě určitě dočkáme. Možná se mi to zdálo, ale někdy v minulém roce jsem viděla oznámení, že CooBoo knihu vydá. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezká recenze :) Mám ji na seznamu knih, které musím někdy stihnout přečíst... Zatím jsem od Lauren četla Delirium, ale to mě až tak moc nenadchlo. Knížka Chvíle před koncem se mi zdála lepší. Doufám, že brzo vyjde český překlad.

    OdpovědětVymazat
  3. Od této spisovatelky jsem četla pouze Chvíle před koncem a Paika, její styl psaní se mi líbil, proto vážně uvažuji, že si přečtu i tuto knihu, děkuji za info, až do teď jsem o této knize neměla ponětí.
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Překlad bude, je to i v edičním plánu :) (díky bohu, protože jinak nevím co bych dělala :D)

    OdpovědětVymazat