středa 23. září 2015

Lesley Pearse - Unesená (RC)

Usoudil, že je mrtvá. Sehnul se, chytil ji v podpaží a začal ji táhnout na břeh, aby ji moře neodneslo zpátky. Když ji však zvedal, unikl jí vzdech a zachvěla se jí víčka.
- Unesená, str. 9

Než na pár dní odjedu, ráda bych se s vámi podělila o mé postřehy a názor na knihu, která se ke mně dostala, dá se říct náhodou. Tou knihou je Unesená od autorky Lesley Pearse.

David Mitchell utrpí šok, když jde venčit sousedova psa a ten z moře vytáhne polomrtvou dívku v bezvědomí. Nešťastnice má na sobě zvláštně staromódní šaty, na zápěstí a u kotníků pohmožděniny – nepochybně stopy po poutech – a bezcitně oškubané vlasy. Protože trpí ztrátou paměti a nevzpomíná si, kdo je, otisknou její obrázek i s prosbou o pomoc v novinách. Poznává ji přítelkyně, s níž pracovala na zaoceánské lodi, a také bývalý spolubydlící, kadeřník Simone. Společně neznámou navštěvují v nemocnici a dívka se pomalu zotavuje. Po několika dnech ji však lékař šokuje konstatováním, že musela zhruba před třemi měsíci porodit...

Originální název: Stolen
Autor: Lesley Pearse
Nakladatelství: MOBA
Počet stran: 326
Klíčová slova: romantika, drama, thriller
Přibližný doporučený věk: 18+

Kam zmizela Lotte?
Unesená se ke mně dostala tak trošku oklikou. Koukala jsem na ni, už když ji MOBA dávala na své facebookové stránky a zaujala mě. Líbila se mi obálka i zajímavý příběh. Když si ke mně našla cestu, nečekala jsem bůh ví jaký příběh, i když obálka slibuje „Román, který fascinuje celý svět.“, ale nejspíš proto se mi kniha líbila o to víc.
Když David na pláži najde tělo promrzlé Lotte a zachrání jí tak život, ještě netuší, co všechno na něj, na ni i na její přátele čeká. Lotte by bez jeho pomoci nejspíš zemřela a nikdo by se její příběh nedozvěděl. Takto je převezena do nemocnice a je jí diagnostikována ztráta paměti. V novinách se jí věnují hlavní stránky žádající o pomoc občany Brightonu a okolí o jejich pomoc, zdali tuto dívku neznají.
Když její fotografii nalezne Dale, ihned si vzpomene na rok na výletní lodi, který strávila s dívkou, která byla Lotte velmi podobná. Pracovaly tam jako kadeřnice a kosmetičky spolu s jejich kamarádem Scottem.
Lotte mezitím čeká dlouhá cesta za vzpomínkami a za tím, co se jí vlastně po návratu z výletní lodi přihodilo. A že je její příběh opravdu děsivý
I když se to celé může zdát jako jednoduchý nekomplikovaný příběh (a já takový, možná trochu jiný, čekala), nenechte se zmást. Tím, že se vyprávění přehoupne ze současnosti odehrávající u Dale, k současnosti, kdy se Lotte snaží vzpomínat a následně i do minulosti a do jejích vzpomínek, to může člověka občas zmást, ale i tak to dává perfektní smysl a příběh na sebe krásně navazuje. Otevírá se vám jako velké tajemství a vy tak nějak tušíte, že jeho konec bude ještě děsivější, než jste si mysleli.
Unesená mě nadchla a rozhodně nelituji jejího přečtení, ale možná ji ocení až o něco málo starší čtenáři (20+). Proč? Mnoho mladých je zvyklých na jistý styl psaní mladších autorek a na YA a NA knihy. I když by se tato kniha mezi jakési NA bez žhavého sexu mohla zařadit, pořád je tu ten jiný styl vyprávění, na jaký jsem narazila u starších autorek. Popisování míst tím jedinečným způsobem, vylíčení kamarádů, ostatních postav a děje tak, že by to nejspíš mladé autorky až tak nenapadlo. Proto, když jsem se začetla do první kapitoly, jsem se děsila, co z toho vzejde. Ale zvykla jsem si a příběh si tak naplno užila. Ano, je občas přitažený za vlasy, ale někdy vás jednoduše nechá s pozvednutým obočím, protože i přes naivní styl vyprávění není autorce cizí násilí či téma znásilnění. Navíc to, co si pro Lotte vymyslela za osud, bylo pěkně šílené!
Co se hlavních hrdinek týče, byla jsem trošku zmatená v náhlé změně chování obou dívek – Lotte i Dale. Dale se totiž hned ze začátku jevila jako velmi silná žena, která se o sebe i o ostatní dokáže postarat, o to víc jsem ji měla raději. Jenže to, co z ní autorka v závěru udělala, se jí ani trochu nepodobalo. Skoro, jakoby ty dvě tak nějak vyměnila. Lotte najednou byla superhrdinkou zachraňující situaci, a Dale chudinkou, která se neumí postavit ani své šéfové. Ne, paní Pearse, tohle se nedělá…
A pak tu byla milostná zápletka, která mi také přišla jako z nouze cnost a až příliš rychlá. Ne, že bych něco proti té dvojici měla, ale dala bych jim tak půl roku čas, než by se Lotte vzpamatovala ze všech těch událostí, co se jí staly.
Unesená si jistě své čtenáře najde, o tom ani trochu nepochybuji, protože si je zaslouží! Je čtivá, napínavá, má své velké tajemství, které možná prokouknete brzy, ale i tak budete chtít číst dál. Tíhne trošku ke klišé příběhům, ale velké plus je mládí hlavních hrdinek a zajímavé téma obohacené o několik dalších drobností a velkou akcí na závěr. Takže pokud máte chuť na nějaké to napětí a životní příběh, který vás rozhodně nechá s otevřenou pusou, Unesenou si užijete. A navíc vás i přes Lottin osud naláká na nějakou tu plavbu kolem světa! :)


Hodnocení:
3,5 - 4* (u této knihy prostě stále váhám...)

Za recenzní knihu velmi děkuji knihkupectví KNIHCENTRUM.cz!

Stefanie G.

1 komentář:

  1. Četla jsem, skvělá kniha, byla jsem nadšená. Pěkná recenze. Ano, povahy obou dívek se změnily, ale možná Dale ve skutečnosti tak silná nebyla a Lotte zas nebyla taková ubohá šedá myš, za jakou byla považována. Samozřejmě je to kniha, ale i ve skutečném životě se nám občas někdo jeví křehce a pravdou je pravý opak. A i to, co prožijeme, nás ovlivní a může změnit. Docela bych si ráda od autorky ještě něco přečetla, tak doufám, že bude další překlad :-)

    OdpovědětVymazat