středa 27. dubna 2016

Tim Weaver - David Raker #5 - Bez slitování (RC)

Uprostřed hromádky, vtěsnanou mezi snímky, které dokumentovaly jeho kariéru a které se od sebe nijak zvlášť nelišily, jsem našel jedinou forografii, na níž nebyl. Ani on, ani kolegové z práce, ani nikdo z rodiny. Jednalo se o kolorovanou fotografii Dartmooru.
- Bez slitování, str. 90

Novinka od Mystery Press vám rozhodně vezme dech a to Bez Slitování!

ZA KAŽDÝM TAJEMSTVÍM SE SKRÝVAJÍ LŽI...
Když Leonard Franks se svou ženou Ellie opustí hluk a shon Londýna, aby si užívali vysněného odpočinku v ústraní Dartmooru, všechno se zdá být dokonalé.
Jenomže pak se jejich sen roztříští na kusy. Jednoho březnového odpoledne vyjde Leonard z domu, aby přinesl dříví na topení – a už se nevrátí. O devět měsíců později je stále ještě nezvěstný.
Policejní vyšetřování uvázne na mrtvém bodě, a tak se Ellie s rodinou obrátí na soukromého vyšetřovatele Davida Rakera, který se specializuje na pátrání po zmizelých osobách. Nic jej ale nemůže připravit na to, co brzy zjistí.
Za Franksovým zmizením se totiž skrývá hrozivé tajemství, pohřbené tak hluboko, že jej neměl nikdy nikdo objevit. Když Raker začne celou pavučinu lží pomalu rozplétat, ocitne se v nebezpečí nejen on, ale také všichni, na nichž mu záleží.

Originální název: Fall From Grace
Série: David Raker
Autor: Tim Weaver
Díl v pořadí: 5. (ale ani to nepoznáte)
Nakladatelství: Mystery Press
Překlad: Kristýna Ševčíková
Počet stran: 512
Klíčová slova: thriller
Přibližný doporučený věk: 18+


Co se stalo s Leonardem Franksem
David Raker hledá ztracené lidi. Poté, co mu zemřela žena, se do této práce zakousl natolik, že málem přišel o život. Teď se po dlouhé době vrací zpět do Londýna na žádost ženy, se kterou se nenáviděli. Ona jím opovrhovala, on se jí snažil vyhýbat. Inspektorka Crawová. Když se mu ovšem svěří s tím, proč jej vyhledala, je Rakerovi jasné, že mu nezbývá nic jiného, než se znovu pustit do práce a najít dalšího pohřešovaného, který zmizel už před devíti měsíci – Leonarda Frankse. Poctivého bývalého inspektora v důchodu se zásadami, které se neporušují, a kterého všichni v Metropolitní policii zbožňovali a obdivovali. Jednoho dne odešel pro dříví do krbu a už se nevrátil. Slehla se po něm zem.
Raker se všemu snaží přijít na kloub. Čím víc má informací o Franksově zmizení, tím víc se ocitá v nebezpečí a znovu mu hrozí objevení Leonarda Frankse za cenu svého vlastního života. Obětuje se pro jeho nalezení? Nebo se prostě vzdá?
Tim Weaver opravdu ví, jak čtenáře nalákat. Napětí nechybělo už od první kapitoly a záhady a potřeba zjistit, jak to bylo dál, pro mě byla čím dál tím větší. David Raker je prostě postavou, která udržuje vaši pozornost od první chvíle, co se s ní seznámíte. Rád se vrací k zjištěným informacím a rád opakuje i to, co bylo zmíněno několik kapitol předtím. Ze začátku mě to docela štvalo, nejsem přece sklerotik, abych si nepamatovala, co se před chvílí odehrálo, ale jakmile začal být příběh zamotanější a komplikovanější, byla jsem za tu retrospektivu ráda. Obdivovala jsem Rakera pro jeho odhodlání a nebojácnost. Utvořila jsem si o něm svůj obrázek a musím říct, že jsem si jej opravdu hodně oblíbila. Je svůj, originální, občas trošku suchar, ale jeho myšlenkové pochody prostě nemají chybu.
Inspektorka Crawová byla jiný oříšek. Neměla jsem ji ráda. Už jen z toho, jak ji Raker popisuje, jde cítit jakési napětí a přetvářka. Ale rozhodně vám o ní víc neprozradím, protože její postava hraje v příběhu důležitou roli.
Kapitoly ubíhají jedna po druhé. Jsou krátké, plné nových informací a neskutečně čtivé. Weaver se ovšem vyžívá v popisných pasážích, které čtenáře můžou unavovat (i já jsem jich několik jen prolítla očima). Zabývá se příliš zbytečnými detaily, které příběh zatěžují (jako když Raker popisuje jaké třídy má svoje staré BMW). Pro běžného čtenáře jsou takovéto informace nepodstatné, ale čím víc jste do knihy začtení, tím přirozenější vám to připadá. Ano, stále tam budou části, které přeskočíte, nebo jen prolítnete, ale už to nebude tak "zdržující". Oživením budou pro každého kapitoly odehrávající se v minulosti dávno před Fransovým zmizením, a s postavou, která každému zamotá hlavu. Ty totiž skrývají hodně tajemství a jsou vodítkem ke všemu, co se v příběhu odehrává. Já si tyto občasné vsuvky opravdu užila.
Ale abych příběh jen nevychvalovala, je tu několik věcí, ve kterých mě Weaver zklamal. Čekala jsem, že ta záhada bude hlubší, že bude zamotanější a bude v ní víc byrokracie. Ano, bylo to i tak hodně zamotané, ale prostě mi tam něco chybělo. A pak ten konec… Padesát stran před ním jsem si říkala, co tam ještě může být?! Vždyť už všechno vím, nebo snad ne? No a pak se autor vytasil s něčím, co bylo tak přitažené za vlasy, že kdyby to tam nebylo, vůbec bych se nezlobila. Nechápala jsem, proč musel závěr ještě víc zamotat, co ho k tomu vedlo. (?!) Najednou jakoby všechno, co jste se dozvěděli, ztratilo své kouzlo a já už jen krčila obočí v nechápavém zamyšlení: „To jako fakt?“
Byla jsem odhodlaná dát příběhu 4,5*, možná i 5*, ale po tom závěru? Ne, 4* musí stačit. Tím vás od přečtení samozřejmě neodrazuji. Vím, že několik z vás bude konec považovat za naprosto brilantní nápad, nicméně já jej shledala zbytečným a nadbytečným. I přesto je Bez slitování jednoznačně úžasným čtenářským zážitkem, který vás nechá napnuté až do samotného konce! Takže pokud jste stejný milovník thrillerů a nepotrpíte si na tom, aby v příběhu byly pořád jen vraždy, Bez slitování si rozhodně užijete!


(Jediné, co mě ještě zaráží je rozhodnutí nakladatelství vydat po pátém dílu díl čtvrtý, když pátý díl končí tak, jak končí...) 

Hodnocení:


Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství MYSTERY PRESS.

Vy si knihu můžete předobjednat na stránkách nakladatelství ZDE.


Stefanie G.

3 komentáře:

  1. Bezvadná recenze. Kniha vypadá zajímavě, přesto se k ní asi v nejbližší době nedostanu. Mám ráda hodně dynamické knihy s minimem popisu - takže pokud se Weaver vyžívá v popisných pasážích, zatím z nás asi kamarádi nebudou. A tedy přeskakovat nebo prolítávat neumím (resp. nechci), musím přečíst každičké slovo v knize :) Přeji hezký večer :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze. :) O knize jsem ještě neslyšela, ale píšu si jí na seznam. :) Třeba na ní taky jednou dojde, až dočtu všechny ty, co mám nyní na seznamu před ní. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížka mě zaujala, přidávám jí do seznamu knih, které chci přečíst

    OdpovědětVymazat