sobota 20. srpna 2016

Petra Stehlíková - Naslouchač (RC)

"Slyšíš?" zašeptala jsem do šera.
"Co?" otázala se matka apaticky.
"Zpěv," odpověděla jsem a rozhlížela se kolem sebe v naději, že uvidím, čí hlas to je. "Krásný zpěv."
V tu chvíli ranní klid protrhl ostrý zvuk kurpulí. Dlouhé píšťaly zavěšené na hradbách ohlašovaly, že sklenitový štít je narušený a je nutné okamžitě vyměnit poškozený turnul.
"Ona ji slyší matko," dolehl ke mně slabý hlas. "Ona slyší reteu!"
- Naslouchač

Skvělá česká fantasy, u které vás zamrzí, že po ruce nemáte druhý díl!
Původní česká fantasy z fascinujícího temného světa, kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo.
Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Energetické pole štítu odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.
Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem — dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o něco lepší život, protože se může vyučit sklenařským brusičem.
Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenařská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem.
Ilan ví, že musí své tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou to přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

Originální název: Naslouchač
Série: Naslouchač
Autor: Petra Stehlíková
Díl v pořadí: 1.
Nakladatelství: Host
Překlad: -
Počet stran: 374
Klíčová slova: fantasy, napětí, dobrodrzžství, magie, tajemno
Přibližný doporučený věk: 13+


Slyším reteu...
Píše se rok 2346. Země se rozdělila na sklenařská území a nížiny. Lidé v nížinách stále žijí moderním životem, podmanili si sklenaře, aby jim dodávali zázračnou látku, a aby se starali o štít, který všechny chrání před jedovatými plyny. Sklenaři, dříve významný národ, stále žije ve středověkých podmínkách, protože sklenit, který těží, pohlcuje veškerou energii. Jenže si také vybírá daň na sklenařích, kteří trpí deformacemi a nemocemi.
Ilan se narodila jako nepoškozená dívka. Díky tomu by měla svůj život od určitého věku zasvětit norám, místem, kde jsou tyto dívky nuceny k prostituci. Matka se ale rozhodne ji chránit tím, že ji prohlásí za chlapce s poškozením po celém těle. Díky tomu nemusí do nor, ale hrozí jí život v dolech. I těm se ale vyhne toho dne, kdy poprvé uslyší reteu, štít, který je chrání, a který slyší jen sklenaři (a navíc ne všichni).
Osud si pro Ilan přichystal mnoho dobrodružství a díky svému daru se dostane až k pětadvacítce, kteří si ji pronajmou na pět let. Ona je tak nucena skrývat své tajemství a zároveň s nimi překonat dlouhou cestu až k nížinám. A to, co ji čeká na této cestě, ji připraví o všechny iluze.
Naslouchač je skvělým dílem. Opravdu. Ze začátku mi trvalo, než jsem se do něj začetla, protože autorka zdlouhavě popisuje Ilanin život až ke dni, kdy se jí vše obrátí vzhůru nohama. Pak mě také po celou dobu čtení rušila představa Ilan jako třináctileté dívky. Pro mě byla stále starší. Ale jakmile jsem se začetla, nemohla jsem se odtrhnout. Obzvlášť od druhé půlky knihy jsem hltala kapitolu za kapitolou a na poslední stránku jsem zůstala zoufale hledět, že to je konec.
Petra Stehlíková rozhodně vytvořila neuvěřitelný svět. Svět, který je vlastně stejný, jako ten náš, ale z budoucnosti. Je to taková další dystopie, ale konečně přece jen trošku jiná. Nehledejte v ní žádnou romantiku, žádné zaláskování. Jde čistě o přežití malé holky, která hledá sama sebe a zároveň předstírá, že je chlapec. Velmi nadaný chlapec.
Ilan je velmi milou postavou. Občas trošku prostořekou, až drzou, ale o to víc jsem si ji oblíbila. Postavy pětadvacítky jsou také velmi dobře vykresleny a kapitán si mě i přes své nešvary prostě a jednoduše získal. Možná proto jsem v hlavě stále měla Ilan zafixovanou jako starší dívku, jelikož jejich vztah přesně odpovídal tomu „nesnáším tě, ale přesto k tobě cítím nějaké ty sympatie“. Ale o to zde opravdu nejde. Popravdě Ilan má z kapitána strach.
Ale abych knihu jen nevychvalovala, samozřejmě, že jsem narazila na pár much, ale ty byly tak zanedbatelné, že jsem je vypustila z hlavy.
Rozhodně bych netvrdila, že Naslouchač je čtením pouze pro dívky, i když je hlavní hrdinkou dívka. Jelikož se nejedná o žádné romantické pletky ve zničeném světě, myslím, že si knihu užijí i kluci, i dospělí.
Za své nadšení z příběhu dávám knize pět zasloužených hvězdiček a už se nemůžu dočkat dalšího dílu! Naslouchače doporučuji všemi deseti a to nejen těm, co si chtějí od romantických příběhů oddechnout. 

Hodnocení:

Za recenzní e-knihu velmi děkuji PALMKNIHY.CZ!

Stefanie G.

1 komentář:

  1. Skvělá recenze. :) Knížku jsem také recenzovala a musím říct, že byla zkrátka skvělá. :)

    OdpovědětVymazat