neděle 18. února 2018

Petra Stehlíková - Faja (RC)


Návrat do temného světa, kde se na pravdu a naději už téměř zapomnělo.
Ilan prošla skárou a vstoupila do nížin, do světa zcela odlišného od toho sklenařského. Přátelství s kapitánem a ostatními členy pětadvacítky je pro ni stále nové a Ilan si začíná uvědomovat, že takový vztah nevzniká jen tak. Zvlášť když se jedná o pětadvacet bojovníků, jejichž nohy kráčí po zemi dlouhá léta a kteří během svého života ovlivnili mnoho významných událostí. Aby mohla o lidech, kteří zotročili její národ, smýšlet jako o přátelích, musí se hlavně naučit odpouštět.
Klid ve sklenařských městech je narušen, když se po mnoha generacích znovu objeví starodávný nápis. Jen krátká věta, která byla kdysi součástí svobodného sklenařského světa. Ale kdo ji píše po zdech palatulů a sklenařských ghett, když ti, kdo znali její význam, jsou dávno mrtví? Jaký příběh vyprávějí ta tři slova, na první pohled tak jasná, a přesto nepochopitelná?
Ilan bude muset čelit mnoha nebezpečím, aby odhalila význam starobylého odkazu a objevila v něm nové poselství.


Je to už pár dní, co vyšel Faja od Petry Stehlíkové. Druhý díl její úžasné série Naslouchač spatřil světlo světa po dvou letech od vydání prvního dílu. Očekávala jsem jej s velkým napětím, protože jsem doposud nečetla tak dobrou fantasy knihu od českého autora. Její svět budoucnosti, hlavní hrdinové i napínavý příběh mě do sebe vtáhl tak rychle, že jsem až do dočtení neměla myšlenky na nic jiného.

Tak, jak tomu bylo u prvního dílu, tomu bylo i u toho druhého. Bála jsem se, že po dvou letech si na příběh nevzpomenu, ale mýlila jsem se. Po přečtení prvních řádků jsem se dostala lehce zpět.

Ilan pokračuje ve své dobrodružné cestě s pětadvacítkou. Poznává nová města, nížiny a jejich odlišný způsob života. Jako naslouchač bojovníků se v nížinách učí a rozšiřuje své znalosti a možnosti, jak mužům jejich zbraně vybrousit a opravit, aniž by se jich musela dotknout.

Poznává nové lidi z řad významných osobností nížin a Olymposu, hlavního města Evropské aliance, jako je třeba vicesenátorka Kozlowská, která jí nasadí brouka do hlavy ohledně kapitánova přátelství, ale i sklenařští chlapci Dismase a Ivara, kteří jí pomohou najít nový způsob, jak využít svůj dar naslouchačství k broušení duvalů.

Na dlouhé cestě přes různá města chrání své vlastní tajemství, ale odkrývá i mnoho dalších, které před ní skrývá samotný kapitán pětadvacítky. Nenávist vůči lidem z nížin v ní narůstá a nenávist ke kapitánovi ji pomalu pohlcuje. Po odkrytí jeho tajemství a děsivé historie neví, jak s ním má mluvit a jak se k němu chovat. Vše navíc zahaluje záhada nápisu, který se po několika letech začal znovu objevovat na zdech nejstarších měst – Jeho jméno vládne.

Autorka zvolila pro druhý díl cestu sebepoznání. Ilan, jakožto mladá dívka hledající sama sebe a skrývající svou pravou identitu za mantií, svými projevy a jednáním mé očekávání nezklamala. Byla realistická, s ukvapenými názory i závěry, poháněná svými emocemi a předsudky. Učila se ze svých chyb a poznávala, že nenávist mezi přáteli nelze udržovat dlouho a pokud vám na někom opravdu záleží, i nenávist a vztek jdou stranou. Přesně o tom byl vztah mezi Ilan a kapitánem.

Především je ale Faja příběh o minulosti, o tom, jak důležitá byla Amárie, a o tom, jak důležití byli ve své zlaté době sklenaři s Karimem Amarijským v jejich čele.

I když říkám, že napětí v knize tolik není, když se objeví, určitě stojí za to. O nasterey i otortenské příšery určitě nepřijdete a pokud se vám bude i tak zdát, že je toho málo, počkejte si na konec.

Ačkoliv knihu vychvaluji až do nebes, neznamená to, že neměla pár hluchých míst, kde se přiznám, že jsem tak úplně pozor nedávala. Navíc je příběh hodně zdlouhavý tím, jak celá skupina putuje od jednoho města ke druhému a zase zpět. I přesto jsem ale z knihy byla nadšená a rozhodně jsem si ji zařadila mezi svých top pět nejoblíbenějších sérií hned vedle Kostičasu a Jiskry v popelu.

Petra Stehlíková zase dokázala něco úžasného. Dokázala mě přesvědčit o tom, že i čeští autoři dokáží psát na světové úrovni a že v příbězích nejde jen o lásku mezi mužem a ženou, ale že se dá vytvořit i krásný model přátelství. Její způsob vyprávění je tak čtivý, že vás chytne a nepustí až do samého konce.

Už teď se nemůžu dočkat, až vyjde další díl, protože Faja skončil tak napínavě, až to není vůči čtenářům fér. A já z celého srdce doufám, že tentokrát vyjde dřív než po dvou letech. Pokud vám tedy série Naslouchač unikla, napravte to. Rozhodně nebudete litovat.

Recenze prvního dílu:


Hodnocení:

Za recenzní výtisk velmi děkuji 

Stefanie G.

4 komentáře:

  1. Krásná recenze.. :) Petra Stehlíková je moje neoblíbenější autorka a její knihy čtu pořád dokola.. :) Jsem ráda, že jsem konečně viděla pořádnou a krásnou recenzi díky.. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Naslouchač se mi opravdu líbil, je to asi nejlepší kniha od českých autorů, jakou jsem četla. Proto se rozhodně chystám i na Faju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě je to rozhodně nejlepší kniha napsaná současným českým autorem! :)) Nemohla jsem se příběhu nabažit :) Snad se bude Faja líbit stejně jako Naslouchač :)

      Vymazat